VOGELIUS
Carpe Diem > Foto fra rejser > Vinrejsen 2010

Vinrejsen 2010

Efteråret 2010 lignede efterår i Danmark - koldt og vådt -. Så da der var en mulighed for at lufte Steen's Mercedes med en tur til Moselfloden, kørte vi mandag den 11. oktober kl. 06.10 fra Holeby, og ankom til Hotel Pistono i byen Dieblich (15km fra Koblenz) kl. 14.30 afstand 693 km. En tur uden problemer, og med kun en enkelt kø på 4 km undervejs.

Drømmen var  - sol og vinmarker - OG SÅDAN SÅ DER UD !!!

Næste morgen skulle vi have morgenmad inden en tur til Cochem. Der stod et reserveret bord - bord 22 - og det gjorde der hver morgen og aften i alle fem dage. Både morgenmad og aftensmad var med i pakken, og der var RIGELIGT af begge dele.

Efter morgenmaden gik vi rundt for at se byen som ligger lige ned til Moselfloden. Igår mandag var det 22 grader, så nattens temperaturfald fik lidt tåge ud af floden, men hyggeligt.

Lige øst for byen lå Europabrügge. Vi mener begge der må være mange broer som hedder det, men flot og høj er den.

På vej mod Cochem
Lige før Cochem gjorde vi holdt ved Campingpladsen Moselbad, hvor Steen, Birgit, Morten, Maria og Louise har ligget flere gang i "firserne".

En vinmark og en borg mere på vejen.
 Så er vi i Cochem, hvor Borgen knejser i sin storhed højt over Mosel, i modlys.

De har stadigvæk rustninge i flere restauranter, som et minde om dengang.

Selvom det er en Vinrejse, er et glas koldt tysk ØL ikke at foragte.

Steen satte glasset.

Vi skulle købe VIN i Pommern - en lille by 20km. fra Cochem - hvor Jørgen, Wannapa, Joachim og Jesper lå i campingvogn 14 dage i sommeren 2008. Selvom byen var lille, kneb det med at finde vinbonden, som jeg kun kunne huske hed Claus.

Det lykkedes dog, og vi blev inviteret ind i stuen, og gik på 10 sekunder 100 år baglæns. Hustruen fortalte -mens Claus gik i kælderen efter vin - at det var hans familie's hus. Vingården var gået i arv generationer tilbage. Desværre var hun ikke selv fra Moselområdet, men fra det flade land oppe ved Holland - Westfalen.

Møblerne var vist også arvestykker, de var mægtig flinke og snakkesaglige og vi fik den ønskede VIN fra 1994 som vi også købte sidste gang - Det er Joachims fødselsår så derfor skulle det være den, den smager fortsat godt. Ægteparret kunne ikke forstå de unge havde så travlt. Vinen skulle høstes, derpå skulle den hvile sig, og så behandles, der skulle ikke efter deres mening tilsættes alle de kemikalier, og den skulle ikke have så høj en alkohol procent. De to vine jeg købte holdt 7,5%  Spätlese 1994, og Auslese 1994 10,0% vol. alc., og det er jo ikke meget idag. Alle de andre vine, vi købte i løbet af ugen, holdt mellem 13 og 14%.

Kopi af min favorit, de kan bestilles på  telefon 0047- 02672-1295, og sendes.

Vi skulle jo også se lidt vinhøst, Claus var færdig, men mange andre steder blev det sidste høstet.
Her er det ved Rüdesheim og der plukkes som i gamle dage - med håndkraft.

Nedenfor i Rhinen kommer den sidste store hjuldamper forbi.

Her er fremtiden- en enmandsbetjent vinhøstmaskine som plukker vindruerne og samler dem op i en beholder som så tømmes over i en ladvogn, uromantisk - men billigt.

På vej tilbage mod Koblenz kom vi forbi dette lille slot som ligger midt i Rhinen.

Sagnet om Loreley har alle vel læst om - og hørt sangen, her er slottet på toppen af klippen Loreley, hvor jomfruen ventede for mange år siden.

Dominikanerklostrets Kirke i Koblenz.