San Francisco

Fra den 28. juni til den 30. juni var vi i San Francisco, vi boede på Holliday Inn i Nordøst S.F. nær Pier 39 med de berømte søløver og Chinatown. det er godt 30 km nord for lufthavnen. Det første vi skulle se var Søløverne:

San Francisco er bygget op over "bjergtoppe" så højhusene bliver højere når de ligger på en top. Søløverne ligger midt i havnen ved kaj 39, og det har de åbenbart gjort i mange år.

De store hanner er STORE og sorte, og af og til skal de lige brøle.

Så Golden Gate:

Den er flot i smukt solskin. Vi ville gerne have et billed af os alle fire hvilket vi talte om. Pludselig lød det : "Jeg kan da godt tage et billed af jer" , det var en af mange danskere som vi mødte på vores tur rundt de næste 19 dage. Han skulle kører tværs over USA på 6 uger i et mobilhome. Det må så være vores næste projekt. Her er billedet han tog:

Som man kan se, er det ikke varmt i San Francisco, idag var der 23 grader og det blæste.
Næste morgen skulle vi afprøve den amerikanske morgenmad på en rigtig restaurant. Fakta er du få morgenmad til hele dagen. 2-3 æg, 2 sandwich, ristede små pommes frites, 2 pandekager og juice samt alt det kaffe du kan drikke, der fyldes op hele tiden. Her er Wannapa igang med en pandekage med ahorn sirup på. Den smagte GODT !

Videre ud i byen, vi skulle køre i sporvogne og busser:

Her buslinie 2, i Californien er der cykler i byerne, og de tages med i busser, ejeren sætter den selv op foran på bussen og stiger så på. det er anderledes, men en god ide.

Vi skulle også med de gamle "cablecars" de har kørt de samme ruter siden starten i 1873. Også i 2010 vendes de med håndkraft når de kommer til endestationen og så kan man stige på. to mand drejer vognen rundt.

VIDEO af ankomst til endestation og vending, kræver en hurtig internetforbindelse. Picasa -diasshow-fuld skærm.
USA Video

Sporvognen kørte os op til Chinatown. Ud af san Francisco's 6 millioner indbyggere skulle den ene million komme fra Asien. Det skal nok passe men de bor ikke alle i Chinatown.

Vi gik gennem chinatown og kom til en af de mange stejle gader, hvor der også er optaget mange biljagt film, den mest kendte er vel "Bullit"

som er optaget her:

Vi fandt også den mest stejle af gaderne, her køres i slalom ned ad vejen :

Ned mod havnen:

I lystbådehavnen havde vi et godt kig på San Francisco's længste bro, (øst/vest) her kører bilerne i to etager øverste er mod vest og nederste er mod øst. Fikst så støder de da ikke ind i hinanden.

Ned ved havnen også et kig på fængselsøen Alcatraz:
Der ville vi gerne over, men alt udsolgt indtil torsdag den 1. juli, så vi købte billetter til den 16. juli hvor vi kom tilbage til San Francisco for at tage hjem.