VOGELIUS
Carpe Diem > Foto fra rejser > KINA 2012 > Yangtze floden - Krydstogt

Yangtze floden - Krydstogt

19. april til 22. april

Vi skulle sejle 4 dage på Yangtzefloden med Katarina fra Victoria Cruises, et amerikansk rederi med kinesiske skibe.
Ialt 260 passagerer og 127 besætningsmedlemmer. Vi var kun 17 på 1. klasse. Udsøgt service, mad og underholdning.

Vores lille balkon, jeg fik en dejlig is i det fri.

Vores bord under hele turen, der var god plads i 1. klasses restauranten på 6. dæk, det er fra frokosten. Efter frokost bestilles de tre retter som ønskes til aftensmaden, som så er klar kl. 19.00 eller på et andet ønsket tidspunkt.

Hver morgen kl. 06.45 var der grøn the og fælles motion på 5. dæk Zhen Chi, er en motion til musik, det var hårdt, så Ebbe gav op efter nogen tid, Thomas og Lin Huan sov på det tidspunkt. Jeg fuldførte.

Der var underholdning på 5 sal hver aften i 2 timer, dans og folkedragter osv. Det var personalet som underholdte os.

Her er holdet fra dag 2's aften i de forskellige folkedragter.

Her er landgangen dag 2 morgen, Ghost City. Et spændende besøg. Landgangen er som ses en længere tur. Godt nok havde skibet 127 besætningsmedlemmer og de har de tre andre skibe måske også, men der står et besætningsmedlem på hver eneste flåde og passer på os.
Hele vejen og der er mange. Vejret var som det ses smog på floden. I Kina hedder smog officielt tåge, de indrømmer ikke luftforurening.

Højt oppe efter 400 trin kom vi til Ghost City. Den er absolut et besøg værd, selvom det er lidt uhyggeligt at være der hvor vi alle ender som ånder, hvis vi har opført os pænt. Og det har vi jo. Bagerts ses byens vandtårn påmalet et ansigt fra Ghost City, ved siden byen pagode ( den nye) bygget på toppen af bjerget.

Her er jeg iført et af Ghost City mange ansigter. Børn skræmmes vel, men Thomas og guiden syntes det var sjovt.

Næste by som er flyttet op på bjerget fra bunden af Yangtze har bevaret sin pagode fra 1500 tallet - den var bygget på toppen, nu bygges nye huse lige så højt, til erstatning for dem som ligger på bunden. Yangtze floden er løftet 100 meter. Nu var det sommer og lavvande så der er kun 165 meter dybt mod de normale 75 meter her.

Dag 3, solen skinner vi skal igennem kløft 2 som også er den flotteste, så vi skal et smut ned at bifloden bag den røde bro, inden vi går gennem kløften. Det kræver også bådskift, vores båd er for stor.

Der var også tid til kortenspil på dækket, mens endnu en pagode blev besøgt med bus. De hvide sedler i hovedet betød tab af 10 Yuan. Så Ebbe og jeg havde på det tidspunkt tabt 10 hver, mens Sisi havde vundet, hvilket var sjovt. Vi tog hævn senere.

Endnu en af de mange helt nye byer som er bygget efter dæmningen var færdig. Ialt er 1.250.000 mennesker blevet flyttet på de 10 år.

Her ses tydeligt forskel mellem højvandet i regntiden, 10 meter, klipperne er helt rene, strømmen er så stærkt at alt ryger med. Stien som er bygget i cement fører hen til et gammelt kloster. før dæmningen gik de 100 meter nede langs flodbredden, og når de så nåede til klosteret kravlede man ad trætrapper de 100 meter op. Så selv om Kina ikke er religiøst, kan der idag tages hensyn til Buddha.

Vejret var varmt, dag 3, men efter en skøn tur nede i kløften forsvandt solen igen i smog.

Kaptainens velkomst til en dinner midt på dagen, han kunne intet engelsk, så de to guider hjalp til.

Så vi havde et pæne tøj på, nu hvor vi var inviteret af Kaptajnen selv. Han kom skam også og hilste på ( på kinesisk).

Her et billedet af turen ned ad bifloden mod kløft tre. Smukt vejr, og også her ses vandforskellen.

Dag tre aften - kl. 23.00 er vi fremme ved dæmningen, det tager 4-5 timer at kommer igennem fem sluser, som hver sænker vandstanden 20 meter.

vi starter ved 164 meter

Næste dag, vi er igennem og blevet kørt op på toppen af slusen/dæmningen. De arbejder fortsat på anlægget.

Her er kig ned i sidste slusen, inden turen går mod Shanghai.